VFX för Netflix ’The Irregulars’

Goodbye Kansas Studios levererade över 200 VFX-klipp till Netflix-serien ”The Irregulars”.

Bolaget var en av huvudleverantörerna av visuella effekter i alla åtta avsnitt, en viktig milstolpe i arbetet med att utveckla en redan framgångsrik position som leverantör av högkvalitativa effekter till den växande streaming-marknaden. Teamet leddes av Goodbye Kansas VFX Supervisors Joel Lindman (Stockholm) och Jim Parsons (London) i samarbete med seriens övergripande VFX Supervisor, Richard Briscoe.

”Våra globala teams framgångsrika sätt att arbeta tillsammans på projekt som ”The Irregulars” är en av de många faktorer som skiljer Goodbye Kansas Studios från våra konkurrenter”, säger Matilda Olsson, Executive Producer, Goodbye Kansas Studios.

Merparten av arbetet för teamet på Goodbye Kansas Studios i Stockholm handlade om skapandet av avancerade effekter med fåglar, bland annat en flock på 100 digitala fåglar som kontrolleras övernaturligt av en av seriens skurkar. För att skapa dessa effekter arbetade FX- och animationsteamen tillsammans för att designa, skapa och animera sju olika slags fåglar. FX-teamet använde sedan sin expertis för att skapa avancerade simuleringar för att ge de individuella fåglarna unika och dynamiska rörelser.
Teamet i London fokuserade på andra typer av VFX, inklusive design och digitalt skapande av de tidstypiska tatueringarna som huvudpersonerna i serien bär. Teamen i London och Stockholm arbetade tillsammans för att leverera effekter med en ”övernaturlig vätska” som har helande egenskaper och används av en karaktär för att sätta ihop kroppsdelar.
VFX-produktionen för Netflix’ ”The Irregulars” visade återigen styrkan i samarbetet hos de internationella-teamen. Kunder inom streaming – som Netflix – är stora beställare av VFX, och framgångsrika projekt som ”The Irregulars” fungerar som dörröppnare också hos andra kunder.

Se hur vi skapade effekterna till The Irregulars här!