Prisvinnande trailer för The Outer Worlds 2

I juni 2021 visades trailern för det kommande Xbox-spelet ”The Outer Worlds 2” vid Xbox & Bethesda Games Showcase eventet. Trailern producerades och skapades av Goodbye Kansas Studios tillsammans med reklambyrån Buddha Jones, och har sedan dess vunnit flera priser, inklusive två Lovie Awards och Silver i Epica Awards.
Trailerna kan beskrivas som en parodi på andra speltrailers, inklusive klassiska spelelement som monster, soldater, exotiska utomjordiska miljöer, en hjälte och en berättare som beskriver varje steg i trailern.
”Vi tog inga genvägar. Vi ville erbjuda igenkänning och producera en klassisk trailer med överväldigande visuella effekter. Trailern behövde sticka ut och imponera på tittarna,” säger Jörgen Lilja, exekutiv producent på Goodbye Kansas Studios.
Goodbye Kansas Studios team fick fullständig kreativ frihet från Buddha Jones och uppmuntrades att utmana sina kreativa färdigheter. Teamet tog detta projekt på största allvar trots de humoristiska undertonerna i manuset.
”Även om vi förstod det humoristiska narrativet så behövde vi ta det visuella på största allvar för att skapa logik i trailern. Berättelsen erbjöd spännande visuella utmaningar, att skapa ett fantastiskt monster och detaljerade scenerier av okända världar. Närmast parodiskt överväldigande visuella effekter, miljöer och berättelser passar The Outer Worlds och är en viktig del av varumärkets image. Men humorn ligger inte i det visuella, utan i själva berättandet,” säger Kristian Zarins, VFX Supervisor på Goodbye Kansas Studios.
Trailern är både utmanande och nydanande i sin genre och teamet på Goodbye Kansas Studios var stolta att kunna erbjuda sin expertis för att skapa den. Trailern mottogs entusiastisk av både av bransch och fans och har vunnit bolaget flera priser. Succén märks också på YouTube där flera YouTube-profiler har använt trailerns ironiska voiceover för sina egna videos och gameplay.
”Att få skapa en sådan här trailer är inte ett erbjudande man får ofta”, säger Kristian, ”du får möjligheten att bryta ny mark, men nästa gång du gör det är du inte längre först. Vi älskar att ligga i framkant här på Goodbye Kansas. Jag antar att det ligger i vårt DNA.”